Sunday, May 8, 2011

Perasaan Seorang Ibu

ladies and gentlemen, listen here. every single human being in this world, there must be a girl, a woman, a mother who are giving birth to them. So please and please, do appreciate your mother.

perasaan seorang ibu, cuba anda bayangkan apabila seorang anak lelaki, menengking, mengherdik dan menuduh ibunya sendiri di saat ibunya memang tidak bersalah, di saat ibunya sedang berada di dalam kesedihan yang berpanjangan, dan ditambah pula dengan sikap anak lelakinya yang tidak tahu mengenang budi, tidak tahu menghargai kasih sayang dan pengorbanan seorang ibu. patutkah si anak berkelakuan sebegini? si ibu bersusah payah, bangun awal pagi, seawal yang boleh semata-mata ingin mengejutkan si anak yang sedang tidur dan mengingatkannya untuk pergi ke sekolah dan si ibu jugalah yang menyiapkan pakaian sekolah yang siap digosok, kasut sekolah berserta stokin yang sedia diletakkan di depan pintu rumah demi untuk memudahkan anaknya. Tapi si anak tidak sedar akan kebaikan seorang ibu, lantas meletakkan ibunya sebagai subjek bagi kesalahan mengapa dia dilahirkan di dunia ini. Cuba bayangkan perasaan ibunya pada ketika itu. Si ibu hanya mahukan yang terbaik untuk anaknya.

Di saat ibunya berada dalam kesedihan yang berpanjangan, si anak seharusnya melegakan hati ibunya dengan sikap yang baik. Hati seorang ibu, seukir senyuman di wajahnya tidak semestinya melambangkan gelora jiwanya. Tambahan apabila disakiti oleh anak sendiri. Sepatah perkataan yang bisa mengguris perasaan seorang ibu adalah lebih tajam daripada sebilah pedang yang menghiris kulit.

Selagi si ibu bisa bertahan dengan sikap dan kerenah anak lelakinya, selagi itulah dia akan mampu mengukir senyuman. Tetapi, apabila hatinya sudah tidak bisa menahan luka yang sedia ada, dan ditambah pula dengan sikap anaknya yang tidak henti-henti mencari kesalahan ibunya, percayalah, ibu mana yang tidak akan mengalirkan air mata. Ingatlah, setitis air mata ibu jatuh, hilanglah 10 kebajikan si anak.

Ada 3 mata yang tidak dijilat api neraka iaitu :
  1. melihat Kaabah sehingga mengalir air mata
  2. membaca al-Quran sehingga mengalir air mata
  3. memandang wajah ibu yang sedang tidur/sedar hingga mengalir air mata


crying is not only for babies.


if you're trying to break your own mother's heart, you can go die, that is better. I hate people who doesn't know how to appreciate his/her mother. Let me tell you, your future children will do the same thing as what you've done to your mother. All she need is respect. That's all. Nothing else. 

gratias~

3 comments: