Friday, November 9, 2012

Gagal Itu Tidak Salah

Assalamualaikum.

Pengalaman dan kegagalan itu mengajar kita erti kehidupan yang sebenar. Kadang kadang kita takkan pernah rasa cukup dengan apa yang telah kita ada. Itu dinamakan nafsu dan itu jugalah dikatakan kemahuan, bukan keperluan. Kadang kadang bila kita gagal, kita rasa menyesal. Tapi pernah tak kita fikir yang Allah SWT sedang menguji kita?

Contoh paling dekat ialah diri aku sendiri. Baru baru ni keluar result final exam student diploma UiTM. Aku student final semester diploma. Waktu part 1 dulu aku belum dapat Anugerah Dekan lagi. But starting from part 2 until part 5 aku dekan. I was regretting to myself and keep asking why and why aku tak dekan waktu part 1 dulu? I'd wasted the chance for me to get Anugerah Naib Canselor (ANC) dimana kita perlu dekan for every semester to get that.

Bila aku fikir semula, disebabkan waktu part 1 dulu aku tak dapat dekan lah aku dah cuba untuk dapatkan dekan for every semester starting from part 2. And i did it. So sekarang boleh nampak kan yang kegagalan di waktu awal telah membuatkan aku berusaha untuk memperbaiki diri aku sendiri kepada yang lebih baik. Jadinya yang aku nak tekankan kat sini adalah tak salah untuk gagal tetapi salah kalau kita tak cuba untuk berusaha untuk menjadi yang lebih baik. Betul tak?

3.44 : 3.85 : 3.85 : 3.84 : 3.87  <---------------my results for the 5 consecutive semesters. Alhamdulillah. I'll try to get ANC for degree nanti. Insyaallah.


Thanks for reading. Bye.

3 comments:

  1. amboi, apa yg power nya. ingat power rangers ke? haha

    ReplyDelete
  2. hye..since awak ni senior kat uitm..sy nak tnya..april baru ni ade final exam untuk student diploma..tapi ade satu paper..
    saya tak dapat hadir..dah bagi MC kat pihak HEA..dye kate nti mase result keluar..kat subjek yg saye x hadir tu akan berstatus xx..dan tak akan effect cgpa sbb dye bukan fail..n saya kene amik semula subjek tu for the next smster..lbih kurang mcm repeat lah kud..then sy ade bace syarat utk dapatkan ANC ..antara syaratnye..tidak mengulang mana2 kursus..so sy confuse..just nk taw yg status xx tu akan effect x untuk sy dpt ANc..sory trrpnjang pulak..harap sy dpt jwpan tuk ni..mekasih :)

    ReplyDelete